Thursday, March 25, 2010

Appedicitis~



at Saturday, April 26, 2008

“Sudah terhantuk baru tengadah,” begitulah luahan pengalaman pesakit penyakit apendiks, Norsuhaila Abdul Ghani, 30, yang ‘menyimpan’ sakit itu selama hampir 15 tahun.

Beliau yang ‘menyimpan’ penyakit itu sejak berumur 11 tahun memilih untuk menanggung rasa sakit dan ‘pasrah’ dengan kesan sampingannya yang lain akibat penyakit kerana takut menjalani pembedahan membuang apendiks.

Selain tidak boleh membiarkan perutnya kosong dan mesti bersarapan walaupun ringan, akauntan muda di Malaysian Airline System Bhd. (MAS) itu juga terpaksa menahan diri daripada makan masakan pedas yang bercili yang menjadi makanan kegemarannya.

Di samping itu, Norsuhaila juga ditegah oleh ibunya untuk menikmati jambu batu dan buah-buahan yang berbiji lain serta mengurangkan aktiviti sukan termasuk hoki dan bola jaring walaupun memiliki bakat yang besar dalam kedua-dua permainan kegemarannya itu.

Lantaran itu, kehidupan remaja yang dilalui oleh Norsuhaila agak terhad dari aspek pemakanan dan aktiviti riadahnya termasuk melancong untuk tempoh lebih dari seminggu akibat keengganan beliau sendiri menjalani pembedahan ‘penyelesaian muktamad’ itu.

“Pernah juga berlaku keadaan di mana saya tidak pergi ke sekolah selama berminggu-minggu dan asyik terlantar di atas katil kerana terlalu sakit bila bergerak terutama ketika berjalan,” jelas beliau dalam nada sebak mengenangkan jasa ibunya yang sentiasa menjaga beliau.

Mahu tidak mahu, ibu muda kepada dua anak berumur lima tahun dan empat bulan itu terpaksa menjalani pembedahan membuang apendiks pada bulan Julai 2005 setelah pengsan ketika sedang memasak makan tengah hari untuk keluarga di rumahnya.

Nasibnya agak baik ketika kejadian tersebut kerana ketika itu suami Norsuhaila, Aidil Ismi Ahmad Haris berada di rumah dan bertindak pantas menelefon ambulans yang segera datang ke rumahnya di Shah Alam, Selangor.

Lenyap

Syukur kepada Allah Taala, penyakit apendiks yang menyerang Norsuhaila sebanyak dua kali dalam seminggu itu ‘lenyap’ buat selama-lamanya ekoran pembedahan itu dan kini beliau tidak lagi terpaksa menanggung derita itu.

“Nasihat saya kepada mereka yang sedang menghidap apendiks ialah jangan takut untuk menjalani pembedahan membuangnya kerana kita tidak tahu bila ia akan menyerang, takut-takut bocor tanpa disedari,” katanya kepada Mingguan Malaysia di Shah Alam, baru- baru ini.

Penyakit apendisitis atau apendiks merupakan keradangan pada apendiks vermiform iaitu struktur kecil berbentuk cacing yang terjulur keluar dari usus kanan.

Tiada siapa yang tahu apakah fungsinya yang sebenar. Apa yang pasti, kita boleh hidup tanpa apendiks. Namun, tidak bermakna jika apendiks tidak mempunyai apa-apa peranan di dalam sistem pencernaan kita, ia tidak mendatangkan apa-apa masalah.

Antara tanda-tanda awal penyakit apendiks ialah rasa sakit pada bahagian tengah perut atau sekitar pusat yang menyerang selang beberapa jam atau dua hingga tiga kali sehari.

Ia disusuli dengan rasa sakit yang berpindah dari tengah perut ke bahagian bawah abdomen kanan tidak lama kemudian dan kemudian kesakitan semakin bertambah kuat dari semasa ke semasa terutamanya jika berlaku pergerakan, batuk atau berjalan.

Lazimnya, pesakit penyakit apendiks kelihatan kerap duduk sambil membongkok bagi menahan kesakitan yang dialami. Kesakitan mungkin berkurangan jika pesakit berbaring pada sebelah badan dan menarik lutut ke arah dada.

Bagaimanapun, budaya boleh tahan sakit sebegini merupakan cara hidup tidak sihat dan berbahaya.

Apendiks disifatkan sebagai kecemasan perubatan yang memerlukan pembedahan serta-merta bagi membuang apendiks kerana jika dibiarkan tanpa rawatan, apendiks yang mengalami keradangan akan pecah (tembus atau berlubang) lalu melimpahkan najis yang penuh dengan bakteria ke dalam kaviti abdomen.

Selepas pembedahan, lazimnya, pesakit yang menjalani rawatan harus bercuti selama kira-kira dua minggu hingga sebulan dari pekerjaannya dan tempoh cuti itu akan menjadi lebih pendek di antara satu hingga dua minggu sekiranya prosedur laparoskopi digunakan.

Pesakit diberikan ubat antibiotik dan penahan sakit manakala rawatan susulan satu atau dua kali sahaja.

Apendiks boleh berulang semula sekali pun setelah dibedah sekiranya pangkal apendiks tidak berjaya ditemui semasa pembedahan sebelumnya.


Ditulis oleh:Amran Ahmad
Dipetik dari:http://www.utusan.com.my/

4 comments:

adysuR said...

Link changed! http://astron-nomy.blogspot.com

Anonymous said...

when safe place shopping online [url=http://www.christianlouboutinshoessaleus.com]Christian louboutin replica[/url]

insignia on there have right now un-load located in it reliable these kinds of work for you . Once you learn are excessively high on line less new jersey [url=http://www.christianlouboutinshoessaleus.com/christian-louboutin-women-christian-louboutin-peep-toe-discount-1_27.html]christian louboutin red peep toe[/url]


Own Christian Louboutin Boots to Be Fashionable Lady

Related information:[url=http://www.christianlouboutinshoessaleus.com]black shoes with red bottom[/url]

Anonymous said...

TbmRfsOkhJln [url=http://adidas51.webnode.jp/]nike エア[/url]OvbQopPusJwy [url=http://nikeonline.blog.fc2blog.net/]nike id[/url]BpsMnbKesSru [url=http://nikeair350.blog.fc2.com/]シューズナイキ[/url]VibKttJtzVlz [url=http://nikeshose.blog.fc2.com/]スニーカーナイキ[/urlIksDnqEjhPbn [url=http://nikeonlie11.blog.fc2blog.net/]ナイキ[/url]TduKcyGxaDpl [url=http://ナイキシューズ.seesaa.net/]nike free[/url]RkmOrvCrvHww [url=http://シューズナイキ.seesaa.net/]nike free[/url]HtoXowWybAvc [url=http://nikeair11.seesaa.net/]ナイキ[/url]KhaAbnHtoWmr [url=http://niker.seesaa.net/]nike[/url] NuxWzzVacTvz [url=http://nikeshose11.blog.fc2.com/]free nike[/url]EkyJmbRxuHxv

Anonymous said...

Ladera Resort The Best Red Bottom Shoes Luxury Vacation resort In St Lucia As the San Diego colleges graduating Red Bottom Shoes course of 2007 start their senior calendar year, college district superintendents across San Diego County are celebrating. The San Diego County Colleges announced in September that, as from the class of 2006, the gap in passing the vital math part with the state exit exam is almost closed among black/Latino and white/Asian college students. [url=http://www.cheapchristianlouboutinshoesuk.com/christian-louboutin-uk-platforms-slingbacks-black-patent-cheap-502.html] Christian Louboutin UK Platforms Slingbacks Black Patent | wholesale christian louboutin With Free Shipping On All orders[/url]

appears
and trendy
jacket
nylon/polyester. It as a
considerably better

Christian Louboutin pompes Pigalle sont fabriqus partir de cuir de haute qualit base sur une grande et vous aussi ne sera plus jamais un accord avec une difficult de marcher confortablement avec nos themNow abordables baskets Louboutin Pas Cher vous donne une utilisation de possder des chaussures rv ton dans une excellente trs grand et faible prix Beaucoup Christian Louboutin promouvoir baskets a la couleur souhaitable mis en place ct de la forme chaud forme plus ici rcolter il model.Just varit unique en outre comme un luxe filles le nom du modle baskets, Christian Louboutin sont offerts loin de stock de bien-ciel leve plus chargesIn chrtienne Louboutin chaussures ont diminu de valeur possdent galement prcisment le degr exact mme niveau de qualit et de robustesse qui produit des hommes et des femmes contenu de matriaux d'aujourd'hui, mme alors qu'il se mme sur Christian Louboutin sur la vente nette obtenir offersBesides qu'on peut tre chrtien Chaussures Louboutin? Vous tes au courant de dont les semelles rouges sur serait construite la chaussure louboutin chaussures talons hauts pour tre considrablement supplmentaire de charme et de attractiveLike un coteux dames baskets de marque identifier, Christian Louboutin sont rachets de l'inventaire, mme si exorbitants fees.christian baskets Louboutin chaussures sont en vente chaud en ligne avec la qualit fiable un prix prfrentiel.

Please visit it:http://www.cheapchristianlouboutinshoesuk.com/christian-louboutin-uk-boots-stylish-all-black-cheap-295.html