Thursday, March 19, 2009

Astro..(parok ngat yed,,abu,,cokey)


Astro merupakan penyedia perkhidmatan televisyen bersatelit dan radio berbayar pertama di Malaysia, tetapi telah berkembang ke negara Brunei dan Indonesia. Perkhidmatan ini dijalankan di bawah kelolaan All Asia Broadcast Centre (ABC) yang terletak di Bukit Jalil, Kuala Lumpur. Astro dimiliki hak sepenuhnya oleh MEASAT Broadcast Network Systems, di bawah syarikat Astro All Asia Networks plc.




Astro memulakan siarannya pada 1996 menggunakan satelit MEASAT-1 yang hanya menawarkan 22 saluran televisyen dan 8 saluran radio. Kini, Astro menawarkan lebih 80 saluran televisyen, 17 saluran radio, dan 4 saluran Pay-Per-View (PPV) di samping perkhidmatan interaktif. Astro juga menawarkan keenam-enam saluran terestrial tempatan (RTM1, RTM2, TV3, NTV7, TV9 dan 8TV) dan juga menyediakan pilihan saluran televisyen antarabangsa kepada penonton. Syarikat subsidiari Astro, MEASAT Broadcast Network Systems, mempunyai lesen eksklusif selama 20 tahun untuk penyiaran satelit terus-ke-rumah di Malaysia.



Astro sehingga kini dilarang oleh Kementerian Tenaga, Komunikasi dan Multimedia untuk menambah jumlah salurannya jika Astro tidak berpindah ke bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. Astro asalnya ditubuhkan di bawah Akta Telekomunikasi 1950 dan Akta Penyiaran 1988, namun kedua-dua akta itu telah dimansuhkan oleh akta baru itu pada 1998.




Astro juga digesa meningkatkan mutu perkhidmatannya berkaitan dengan gangguan siaran ketika cuaca buruk, ketidakseriusan pihak Astro untuk melayan aduan pelanggannya juga tiadanya tindakan serta merta atau tindakan selanjutnya dari Astro jika gangguan teknikal penerimaan siaran berlaku serta bayaran RM10-RM50 untuk kerja-kerja pembaikan penerimaan siaran atau alat penerima siaran yang tidak logik dan sepatutnya; dan jumlah bayaran yang dikenakan terhadap pakej-pakej yang ditawarkan dengan kadar yang tinggi serta tidak munasabah. Astro kini diberi tempoh sehingga Disember 2008 untuk berpindah ke Akta Komunikasi dan Multimedia, dan menangani dan memperbaiki segala isu-isu berbangkit dengan sewajarnya.




Pada Januari 2007, perkhidmatan ini mempunyai 2.015 juta pelanggan tetap Astro. Dalam kata lain, 36.5% penduduk Malaysia memiliki set televisyen perkhidmatan Astro di rumah masing-masing.


Tahun 2006, Indeks Media Nielsen menunjukkan Astro Wah Lai Toi (saluran 311) dan Astro Ria (saluran 104) mempunyai penonton tertinggi (satelit berbayar), yang ditonton 28% penontonnya ialah dewasa.


Pada tahun 2007, Astro menguasai lebih kurang 29% penonton Malaysia, di tempat kedua di belakang Media Prima yang meraih kira-kira 54% penonton. RTM milik kerajaan pula di tempat ketiga dengan 17% pasaran.




5 comments:

Anonymous said...

parox ngat!!!>.
dokek2...

MERseYsiders MERy said...

hahhhaha..

proaspurians92 said...

memang parok pun..

Nur Izzati Sahak said...

smpat gy blog psl astro uuuu..

MERseYsiders MERy said...

nganjing org er..